Perintparti Szó-Fogadó Szombathelyi Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola

A Waldorf pedagógia története

 
A Waldorf pedagógia reformpedagógiai mozgalom, melynek egységes pedagógiai elvei az óvodától az érettségiig kísérik a gyermekeket, s melynek elindítója és alapelveinek kidolgozója Rudolf Steiner (Kraljevec, 1861 – Dornach, 1925).
   Steiner a nevelés mûvészetét kívánja megvalósítani. Szerinte az oktatásnak, s az iskolának is – a szabad szellemi élet követelményeinek megfelelõen – politikai és gazdasági kényszertõl mentesnek kell lennie. A Waldorf iskolákat világszerte a szülõk igénye hívja létre, megegyezõen az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával és az Európai Parlament határozatában megfogalmazott alapelvekkel, melyek szerint a szülõ joga megválasztani gyermeke nevelésének, iskoláztatásának körülményeit.
 
  Az elsõ Waldorf-iskola 1919 szeptemberében nyitotta meg kapuit a németországi Stuttgartban, a Waldorf Astoria cigarettagyár munkásainak gyermekei számára, innen nyerte késõbb nevét a pedagógiai irányzat. A hitleri hatalomátvétel után betiltották az iskolát, hiszen a szabad gondolkodásra nevelés nyilvánvalóan nem állt érdekében az akkori vezetõségnek. 1945 után a Waldorf pedagógia megújult erõvel indult – immáron világkörüli – útjára. Jelenleg a Waldorf iskolák 75%-a Európában található, de mintegy 170 iskola nyílt már az Egyesült Államokban, 100 Ausztráliában, 40 az Egyesült Királyságban, 30 Kanadában, és számuk világszerte egyre nõ.
   Magyarországon az elsõ Waldorf iskola 1926-ban alakult, amely sajnos a német iskolához hasonlóan a fasizmus áldozatául esett.  Ezt követõen a rendszerváltás után, 1989-tõl kapott új erõre a pedagógiai irányzat; mára már több mint 40 iskola és 60 óvoda működik országunkban.


 

Eseménynaptár