Azt, aminek magját harmadik osztályban elvetjük, annak gyümölcsét – részben – negyedik osztályban learatjuk. Rögtön a nyárban már összesereglenek a gyerekek és a kilencéves Mihály-időszakban elvetett búzát learatják, majd szeptemberben kicsépelik gabonájukat, hogy kenyeret süssenek belőle. A kis veteményesben beérett terményeket még betakarítják, hogy aztán átadják a következő harmadik osztály számára. De egy kevéske magot is megőriznek a betakarításból, melyet továbbítanak a vetni készülő, nyomukban lépkedő, újonnan a földre érkező kilencéveseknek. Aztán továbblépnek, továbbvándorolnak az eddig csak éppen, hogy megismert „földi szálláshelyükről”. Az egyre sajátosabb egyéni jellemvonások mellett a közösségi élmény formálódása (egyre bonyolultabb feladatokkal) továbbra is nagy szerepet játszik a tízévesek világában. A megnevezett és megismert világ –, mely a teremtés élménye és a megismert, megnevezett feladatokban, lehetőségekben eddig csak szendergett, – most egy kalandozó, önmagát és a környezetét is bebarangolni akaró érzéssé formálódik. Hiszen ami eddig belül volt, az most külsővé válva furcsa érzéssel szolgál. Én látom, én érzem, s nem úgy, mint mindenki, mégis együvé tartozunk. Rendkívüli a pillanat: a saját maga látószögéből kell birtokba venni a világot. Eddig csak közös szemmel tette, most a megismerés az önmagam és a köröttem levő térbe eddig meg nem tapasztalt élményével keveredik. Mennek tovább a negyedikesek. Akárcsak a kalandozó magyarok. (A magyar mondakör feldolgozásra együtt kerül sor.) Viaskodnak kívül-belül, kritikával és kérdésekkel illetik embertársaikat és a fölöttük magasodó tekintélyt – szülőt, tanítót egyaránt, nem azért, mert ördögivé lettek, csak ami a szívükön, az a szájukon. Az egymással és az istenekkel is hadakozó északi népek mitológiáját feldolgozva egyre inkább otthonra talál a lélek. S hozzá a távolság megszelídítésére és egyben átélésére, továbbá saját képességeinek megzabolázásával és finomításával az idő és a tér kapcsolódik össze bennük. Az íjászkodás a negyedikesek legkomplexebb élménye. Fegyelem és pontosság, a kilégzés és belégzés láthatóvá válik a felajzott íjban, mely elernyed, mikor a vessző átrepül téren, ahogy befogja a lélek azt, amit megpillantott. A nyílvesszők elkészítése, azok folyamatos gondozása a használat során, mint figyelem a tetteim fölött, hogy „vessző el nem veszhet” – akárcsak az ékezetek, apró nyelvi jelek az írás során –, számtalan lehetőséget hordoznak a nevelés és oktatás számára. A részletekre tagozódó világ, arra vár, hogy a gyermeki lélek újra egynek láthassa. Hiszen mindenki máshogy látja ugyanazt, alig vannak, akik ugyanazt és ugyanúgy (a kezdeti nagy és igaz barátságok kezdetének alapja ez), de mind ugyanabban a világban tevékenyek, ezért fontos a közös nevező kialakítása.
A törtek bevezetése és megélése a részek egymáshoz való viszonyában sokkal inkább lelki támasz, mind tantárgyi műveleti tevékenység. Nincs olyan nap, hogy valami ne csorbulna vagy törne el. A világgal elkezdődik az ütközés, a megütközés; benne az emberrel, így egymással is. A négy alaptemperamentum itt-ott már fellobban; s az állattanepochában a természettudomány első állomásaként az állatok bizonyos életterét, tevékenységre kialakult létformáit figyelik, melyek helyenként talán többet is mutatnak, mint az állatvilág jellemzője. Farmokat látogatnak a gyerekek, hogy ne elméleti tudásként éljen bennük, hogy ne csak a fantázia terén létezzenek ezek az ismeretek. Magaslesen csitítja magát a kis csapat, vagy egy solymászhoz látogatnak, máskor kisállatfarmra gyalogolnak. A maguk által választott állatokról szóló kiselőadásaik, egyéni megfigyelések, nézőpontok legelső szárnypróbálgatásai. Mindenképp egy központi gondolathoz vezet ez a szemlélődés, mely az embert jelöli ki rendezőelvként, hogy az ember mennyire egységes, mennyi mindenhez képes alkalmazkodni egyszerre, mennyi mindennek hordozója egyidejűleg azért, hogy boldogulhasson a földön.
A tájékozódási futás alapjaival is megismerkednek a negyedikesek, a térképhasználattal, hogy a körülöttük lévő ritmikusan változó, évszakokban és napszakokban megnyilvánuló világ milyen mélyen ott gyökerezik az emberben, s hogy kapcsolatuk erősebb, mint az gondolnák.
Szembetűnők a csoportosan hangoskodó tízévesek kisebb-nagyobb vegyes társaságai. Vagy azért, mert labdáznak, vagy azért, mert éppen harcolnak (területért, labdáért, bármiért), esetleg a pentatónia világába bele nem férő hangok, dallamok világa tör elő a hétfokú furulyájukon, vagy éppen azért, mert kezük közt helyet cserélnek az apró, a felnőtt szemszögéből jelentéktelennek tűnő részletei a világnak. A gyűjtőszenvedély ez, mely a kis világuk építésén fáradozik. Mindennél fontosabb a saját rendszerében elrakosgatott apró darabkákból összeillesztett világ, s lehetne-e hangosabb annál egy negyedikes, mint amikor örömében egy hiányzó rész a helyére kerül…