Tengernyi érzés és gondolat űzi, hajtja a hetedikes korú diákokat. Kérdéseik vitorlája tüzes szél által duzzad, és menni, keresni vágynak. Ismeretlen távlatokba törekednek, ahol egy új cél, egy hitelesebb válasz, egy biztosabb fogódzó van az eddig megismert világon kívül. Az egyensúly megtalálásában a vegyes érzelmekkel teli felfedezés öröme és kihívásai adnak támogatást.
A történelem- és földrajzepochák anyaga a nagy földrajzi felfedezések emberiségre gyakorolt hatásaival, folyamataival, változásaival segítik az életérzést betagozódni a gyermekbe, a körülötte egyre táguló világban. Megismerkednek a kor kiemelkedő történelmi alakjaival, akik magasba emelkednek vagy éppen elbuknak a világfejlődést szolgáló munkásságukban. Egyetemes példaképeket látnak maguk előtt, azt, hogy a világban tevékeny résztvevőként a fejlődést hivatott szolgálni az individuum. Figyelemmel kísérik a technikai újításokat és találmányokat a középkor idején, hogy azok által az emberiség miként helyezi el magát az egyre táguló, nagyobb területi egységben a világtérképen. Egyben párhuzamot találva a jelen kor technikai hatásaival, tapasztalatot és megoldásokat találva, kritikát átélve az asszociációkból; a kamasz világ nehézségeiben rendkívül nagy segítséget tud adni az egymás mellett futó ívek egyéni rátekintésből fakadó élménye. Tanúi lesznek a felfedezések hatására átrendeződő Európának, a világkép és a világnézet változásának hatására bekövetkező gazdasági, hatalmi és szociális változásoknak, melyek befogadása és megértése önmaguk megértésére is szolgálhat – hiszen a kamaszkor hullámai ugyanezeket a kérdéseket feszegetik belül.
Az ismeretlen fogalma a matematikában, az egyenletek mérlegelvének bevezetésével, a geometria területén a síkbeli alakzatok kerületének és területének számszerűvé tételével teszi megfoghatóvá a megfoghatatlant. A kézművesség során, fafaragásórán úszó, működő fél méteres kis vitorlás hajót készítenek, melyet a Perint vizén bocsátanak első útjára.
Az eddigi természetszemlélet iránya megfordul. Ami eddig a gyermeket körülvevő élővilágra vonatkozott, kifelé tekintett (állattan, növénytan, ásványtan), az most befelé fordítja a tanulók figyelmét, az emberre. Ahogy a hetedikes korú gyermek is egyre jobban magában keresi a válaszokat, önmegismerésre, önmaga felfedezésére is indul, az emberlény irányába helyeződik a fókusz. Elsődlegesen a környezet és az ember határterületeire. A világ és az emberlény határvonalán helyezkednek el az érzékszervek; az általuk megvalósuló érzékelés (látás, hallás, szaglás stb.) válik a vizsgálódás tárgyává. Illetve mindazok a fizikai folyamatok, melyek a két világ egymással való szimbiózisáért felelősek: a légzés, az anyagcsere, a keringés. Egy egészséges emberlény számára az életfolyamatok harmonikus működésére van szükség. Mindenekelőtt ez a szemlélet van a biológiakorszak központjában, s ennek alapvetéseit fogalmazza meg más nézőpontból egy újonnan belépő tantárgy, a kémia, az anyagok viselkedése által. A biológiai folyamatok hátterében működő mechanikai, optikai, hangtani jelenségeket a fizika témakörében kapcsolják össze a tanulók. A három természettudományos tárgy (a biológia, kémia és a fizika) most már hármas egységben segíti a gondolkodás, érzés és akarat fejlődését a tanulmányaik során. Megtapasztalják, hogy a reneszánsz polihisztorai miképpen juthattak – a világot egységben kutatva – olyan eredményekhez, felfedezésekhez, melyek a világot csakis így vihették előbbre. Hogy erőfeszítéseikben döntő szerepet játszott, hogy a különböző szakterületekben tudatosan és egymásra támaszkodva jutottak az emberiséget előre vivő felfedezésekhez. A diákok mindhárom természettudományos területen számtalan kísérletben szereznek tapasztalatokat az objektív megfigyelések mentén.
Ahogy a földrajzi felfedezők túlfeszítették a határokat (a fizikait, a gazdaságit, a józan észt), a hetedikes is át akarja lépni a határokat, nem hiszi, hogy a határ mögött a semmi van. Érzi, sejti, hogy az erőfeszítés, önmaga határainak átlépése egy új világot nyit számára. Ismeretlen, gazdag és legfőbbképp éppen az ő általa felfedezésre váró új csodát. Megy előre, fáradhatatlanul. Bízik magában, a hite viszi át mindenen. A hite az, hogy a határon túl biztosabb választ kap arra, mint ami vele mindezidáig megtörtént. Az itt megszületett kérdőjelek csak a határon túlról fognak felkiáltójellé egyenesedni, bizonyossággá, megkérdőjelezhetetlen igazsággá szelídülni. Végtelen távolságokra, feladatokra vállalkoznak. Rendszerint vízitúrára, hosszabb, több napos gyalogtúrákra, akár a Balatont megkerülő kerékpártúrákra indulnak a tanítójukkal ebben az időszakban a tanulók.
Horizontálisan és vertikálisan is kibillen a világ a helyéből. Mégis mozog a Föld. „Határ” a csillagos ég. Olyan életérzésben találja magát a kamasz gyermek, mint a reneszánsz korában élő emberiség, mely újrateremtette önmagát egy más nézőpontból, miközben megtanulta új stílusban, új fogalmak közepette kifejezni önmagát az új világban, mely egyszerre töltötte el csodálattal s lett a végtelenbe nyíló világban egyre kisebb és magányosabb. Az irodalmi és nyelvi kifejezőeszközök, stílusok, műfajok ennek az életérzésnek adnak otthon. A kreatív írási folyamatokban a líra és a próza területén a gyakorlatba is beleviszik az életérzéseiket. Verseket, anekdotákat, novellákat, dialógusokat alkotnak, hogy megtalálják a gondolatok és az érzések akarati megfelelőjét.
A „legfelemelőbb” epocha a csillagászat. A gyermek tekintete az ég felé fordul. Kutat és keres. Felfedezi a mozdulatlannak tűnő, örökkön változó folyamatokat önmaga körül, nem fölötte, nem mellette, hanem körüle. Összeköti önmagában az eget (a szellemit) a földdel (a fizikaival); a körötte lévő világot a benne rejlő univerzummal. A csillagok világában rejlő titkok fürkészése a leginkább messzemenő önazonosulást hoz a számára, különösen akkor, ha sikerül a modern technika eszközeit használva még közelebb juttatnunk a gyerekeket a végtelenhez, ahol legbensőbb kérdéseikre keresik (s keresték régen is a felfedezők) a választ, és sikerül egy obszervatóriumba is eljutniuk. Így még hitelesebbé válik előttük a megismert történelmi folyamat a felfedezőkről, s hitelessé a tanulás, ami biztonságot, kíváncsiságot és lelkesedést ébreszt későbbi tanulmányaikra, életükre nézvést.