8. éves munka

Nyolcadikos éves munka

Egy hatalmas projektmunkát kell elképzelnünk, amikor a nyolcadik tanév idején éves munkáról beszélünk. Egy hosszú, sok területre szerteágazó, folyamatban elhelyezett egyéni tevékenységre kell gondolnunk, melyben a diákok önállóan dolgoznak, persze segítőt kapnak maguk mellé, elsődlegesen az osztálytanító személyében. A munka alapvetően iskolán kívül zajlik, az iskola falain belül csak a tanítóval való konzultáció történik. Az érdeklődésük középpontjába állított, szabadon választott témájukat kell a fiataloknak minél alaposabban körüljárniuk, hogy végül a téma egy saját látásmódban a közönség elé kerülhessen tavasszal.

A diákok szeptemberben kutatómunkával kezdik a folyamatot. A téma szerencsés esetben már hetedik osztály év végén körvonalazódik a gyermekekben, s nyáron magukban megérlelve úgy érkeznek meg őszre, hogy Mihály időszakban elkezdhetik a tényleges munkát. A leadási határidőket az osztálytanító segít tartani. A munkafolyamat köztes állomásainak, rátekintéseinek, beszámolóinak időpontját illetően is a tanító dönt.

Kezdetben alaposan feltérképezik a lehetőségeiket a témát illetően. Szakemberekkel, mesteremberekkel beszélgetnek, olyan felnőttek irányába fordulnak a diákok beszélgetőtársat keresve, akik gyakorlati tapasztalattal, életbölcsességgel hitelesen tudnak valódi tájékoztatást adni a tanulók számára. Könyveket dolgoznak fel, előadásokat, kiállításokat látogatnak, rendezvényeken vehetnek részt, melyek tovább mélyíthetik a megszerzett ismereteiket és személyes élményekké alakíthatják azokat. A rendszerezés feladata csak ezután következik. Szelektálniuk kell, meg kell találni a téma vezérgondolatát. Élniük kell a lényegkiemeléssel és a helyes arányok felépítésével. Mindezt úgy, hogy három területre kell elrendezniük mindazt, amire jutottak.

A tavasz kezdetére egy közel harmincoldalas, írásos munkát kell létrehozniuk szabadkézi írással, gyönyörű formátumban, melyet maguk díszítenek a témának megfelelően. Majd egy negyedóra-húszperces előadást kell tartaniuk a tavasz közepén társaik, a hetedikesek, a szüleik és tanáraik körében. Emellett egy művészeti munkába is bele kell álmodniuk a választott téma esszenciáját, melyet az előadás időpontjáig kell megalkotniuk.

 

Elsődlegesen egy írásos formátumban megnyilvánuló munkát kell leadjanak a Tanári Konferencia felé. Ebben a könyv küllemű írásműben a Waldorf-iskolai évek lenyomatait keressük. Hogyan viszonyulnak a választott témájukhoz és azt, hogyan képesek az olvasó elé tárni mindezt írásban. Miként tudják kiemelni lényegét, rendszerbe foglalni és érthetően tolmácsolni írásban annak a területnek a mozzanatait, melynek kutatói, ismerői lettek. Hogyan képesek megfogalmazni saját szavaikkal a felnőttek és diáktársaik irányába élményeiket és tapasztalataikat. Művészi elemként a különböző rajzos, festői, grafikai technikákat hogyan tudják témájuk szolgálatába állítani, hogy az illusztrációk tovább emeljék tartalmi, esztétikai elemként az írásos munka színvonalát.

 

Az előadásban az évek során a kiselőadások, a drámajátékok és a tanulási folyamatok beszédben megnyilvánuló formái által képességgé fejlődött előadói, beszédtechnikai elemek, a retorika és a közönséggel való kapcsolat jellemzői nyilvánulnak meg. Maguk kell felépítsék az élőbeszéd mentén a mondandójukat, úgy, hogy ne csak a téma, hanem a témán keresztül az előadó is feltárulhasson, sőt annak lelkesedése, érintettsége és jártassága is a hallgatóság elé táruljon.

 

A művészeti munka rendkívül sokszínűen tud a választott témához kapcsolódni. Lehet egy kiállítás, egy szervezett közösségi tevékenység, zenei vagy drámaelőadás, lehet az anyagokkal való munka, mely mind-mind annak lenyomata, hogy a művészeti tantárgyak kisebb-nagyobb mesterfogásait hogyan képes a fantázia és a kreativitás területén ötvözni.

 

Rendkívül nehéz, fárasztó, de fontos pillanat ez a gimnáziumi évek előtt. Küszöb, melyen át kell tudnia lépnie a fiataloknak. Ahol egyben megmutathatják mindannyian, hogy készen állnak a felső tagozat kihívásaira, illetve büszkén nézhetnek szüleik, tanáraik és egymás szemébe, hogy a Waldorf-iskola művészeti útját sikeresen végigjárták a nyolc év alatt.