Az epochális oktatásról

Epochális oktatás

Figyelem- és koncentrációproblémákkal küzdő világunkban egy mindennél aktuálisabb és gyakorlatiasabb oktatási forma az epochális (korszakos, időszakos) oktatás. A megterhelő, váltakozó tantárgyi impulzusok helyett egy könnyebben élhető formát biztosítunk a tanulóknak.


A hagyományos iskolarendszerben a diákok napi órarendjében 5-6 különböző tantárgy szerepel (magyar, matek, történelem, biológia, nyelv stb.). A Waldorfban a gyerekek hosszabb időn keresztül, egy epochában csupán egyetlen tantárgyra fókuszálva dolgozzák fel az életkoruknak megfelelő témát a főoktatásban. Így van idő, kettő, három, akár négy héten át, hogy az adott tananyagot mélységeiben dolgozzák fel. Idő hiányában másutt nem marad elég idő a minőségi gyakorlásra, így viszont meg tud valósulni a hatékony ismétlés. Ráadásul a lehető legszélesebb körben lehet a témákat körüljárni, mivel a témában hosszan jelen vannak, nem zökkenek ki a gyerekek. A korszakokban az éves óraszámok tömbösítve valósulnak meg, így hatékonyabb időkeretet biztosítanak a feldolgozandó tantárgyi részekhez. Mivel a tanulási folyamat rendkívül széles palettán kínálja az új ismeretek felfedezését és elsajátítását, a különböző képességű és érdeklődésű tanulók sokkal nagyobb lehetőséget kapnak a megértéshez.


Miután az időszak lezárul, az adott tantárgy ismeretei pihentető fázisba kerülnek, hosszabb ideig inaktív állapotban ülepednek. A tapasztalatok igazolták, hogy az emlékezetre gyakorolt hatása is kedvező ennek a metódusnak. Ráadásul az ismétlés, egy nagyobb lélegzetű ritmusba ágyazva, szintén az iskolás életkornak megfelelő, segítő formaként támogatja a tanulást. S bár a tanulók már régen foglalkoztak az adott tantárgy anyagával, mégis könnyen és gyorsan előhozzák a tanultakat, amelyre ráépülhet a következő epocha anyaga.


Az epochális oktatás szinte valamennyi tantárgyat képes integrálni, valamint projektjelleggel akár több tantárgy együttesen is szolgálhat egy kiemelt témát a gimnáziumban, mely a társadalmi, gazdasági témákból merít (pl.: környezetvédelem, energiagazdálkodás, szociális kérdések).