12. Éves projektmunka

12. Éves projektmunka – Waldorf-érettségi

A tizenkettedik év végére a diákok eljutnak arra a szintre, hogy elvárhatjuk tőlük: egy általuk választott témában mélyedjenek el, kutassanak, ébredjenek kérdéseik, találjanak mestereket, szakértőket a világban, akiknek e kérdéseket feltehetik. A kutató és megismerő folyamatot követően legyenek képesek a megszerzett tudásukat egy írásos műben összegezni és arról egy részletes, retorikailag jól felépített előadás formájában számot adni, a felmerülő kérdésekre választ adni. Az éves munkához egy művészeti-gyakorlati rész is kapcsolódik. Ez lehet egy művészileg megformált vagy igényesen elkészített munkadarab, egy műalkotás, egy általuk megszervezett esemény vagy bemutató, de akár egy szociális tett is. A lényeg, hogy a témán keresztül tudjanak a világhoz kapcsolódni, a világnak adni, képességeikkel a világba kilépni. Ez bizonyítja érettségüket, rátermettségüket, szociális és intellektuális képességeiket. Az éves munka kíséréséhez tanáraik közül mentort választanak, aki kérdéseivel segíti a továbblépést, gondozza a folyamatot.


Az egész éves projekt számos fontos képességhez juttatja a fiatalokat: kutatómunka megtervezése és végigvitele, ismeretek rendszerezése, interjúk megtervezése és lebonyolítása, folyamattervezés és ütemezés, retorika, egy szövegmű megalkotása, közönség elé való kiállás és beszéd, egy téma művészi feldolgozása. Az éves munkához kapcsolódó előadások minden évben ünnepi pillanatok az iskola életében: egy, a világhoz kérdéseivel és tetteivel kapcsolódni képes fiatal áll a közönsége elé és osztja meg gondolatait témájáról és a világról.