Extra Lesson

2024-01-29

„…hogy ébredő akaratod, cselekvő erővé váljon.”

A felegyenesedett jàrás, a beszéd, a gondolkodás képessége kíséri az embert egész életén át. Segít bennünket önmagunk és a körülöttünk lévő világ átélésében, megismerésében, megértésében, a másik ember érzékelésében.
E három képesség egymást feltételező közös fejlődése juttatja el a gyermekeket az iskokaérettséghez, ezek játszanak legfontosabb szerepet az olvasás, az írás, a számolás elsajátításában, de bármilyen szakma megtanulásakor is.
Azonban előfordul, hogy az iskolában egy-egy gyermek viselkedési és/vagy tanulási nehézséggel küzd. Ilyenkor megpróbálom aprólékosan megismerni a gyermek addigi életútját, feltérképezni mostani viselkedését, felfejteni mely képességeinek nem kielégítő fejlődése okozza kudarcait, vagy a társaival való kellemetlen helyzeteit. Gyakran találkozom azzal, hogy az iskoláskor előtti fejlődési szakaszban találhatók a problémák gyökerei.
-Vajon mire lenne szüksége ezeknek a gyermekeknek ahhoz, hogy ők is jól érezhessék magukat a bőrükben és megtalálhassák helyüket az iskolában?
-Talán épp ugyanezt a kérdést tette fel magának Audrey McAllen Waldorf-oszrálytanító a hatvanas években. Kutatásai során foglalkozott Rudolf Steiner gyermeki-emberi fejlődésről szóló munkáival, meditációja tárgyává tette azok gondolatait. Így születtek meg azok a sokoldalú és mélyreható, bölcsességgel teli gyakorlatok, amelyek ma az Extra Lesson munka gerincét alkotják.
Az Extra Lesson mozgás-, festés- és rajzgyakorlatokból álló antropozófiai alapokon nyugvó segítő pedagógiai eljárás.
Iskolánkban ez a segítő munka több irányú.
Egyrészt a gyermekek sorsát hordozó osztálytanítók munkáját igyekszem támogatni (különös tekintettel az első, második és hatodik osztályra). A hospitálásokon és felmérő játékon szerzett benyomásokat közösen áttekintjük az osztálytanítóval. Megbeszéljük, hogy az észlelt tipikus hiányok, nehézségek leküzdését milyen osztályszintű gyakorlatokkal segítheti a saját tanóráján belül.
Másrészt a szülők felé is irányul a munkám, hiszen a gyermeki képességek egészséges kialakulásában ès fejlődésèben nagyon fontos az is, hogy milyen az őket körülvevő környezet ( nem csak a tárgyi). A mai világban a vizuális és akusztikus érzékelésünk állandóan túl van terhelve, a feldolgozhatatlan ingerek egy-egy területen fejlődési zavart okozhatnak. A szülőknek tudatosan kell kialakítaniuk a gyermekük fejlődéséhez és életkorához legmegfelelőbb ritmust, szokásokat, körülményeket. A szülőkkel folytatott beszélgetéseken ezen tudatosság kialakításán van a fő hangsúly.
Az Extra Lesson munka harmadik iránya az egyéni segítő foglalkozás, a külön óra (van akiknek csak „dóra óra”).
A foglalkozások alapvető célja, hogy a mozgásos-érzékszervi rendszer olyan összehangoltan működjön, hogy a tanulási folyamatokat gördülékenyen ki tudja szolgálni. Például ahhoz, hogy a füzetében szépen tudjon írni egy gyermek, nemcsak a kezének kell megfelelően mozdulnia, hanem a szemmozgásainak szeretettel kell követniük a kéz mozgását, valamint az egész testét feszültségek nélkül kell nyugalomban tartania, különben a nagymozgások lehetetlenné teszik a finommozgások kivitelezésèt. Ha az Extra Lesson órán egy hasonló problémával találkozom, akkor nem a füzetbe írást fogjuk gyakorolni, hanem egyéni vizsgálat során igyekszem kideríteni, mi állhat a nehézség hátterében, és a megfelelő képességet igyekszem fejleszteni a sikeres írás érdekében oly módon, hogy a fejlesztő munka a gyermek teljes lényére irányuljon, test-lélek-szellem egységére. Az Extra Lesson gyakorlatok általában visszanyúlnak az első hét év fejlődéséhez, átismétlik azokat a területeket, ahol a gyermek nehézségei jelentkeznek, ezzel segítve őt elakadásában, hogy egy következő szintet meglépjen. Mindezzel elérhető, hogy a gyermeki lélek és szellem jól, otthonosan érezze magát a saját testében ès az azt körülvevő környezetben, és a lehető legkevesebb feszültséggel, könnyedén tudja használni képességeit egy adott feladat végrehajtására.

Megosztás