Szülői útmutató

Szülői útmutató

A Szülői útmutatót a Waldorf szülői közösség készítette számotokra. Ezzel az áttekintést ígérő

összefoglalóval az a célunk, hogy tájékozódási támpontokat adjunk, és segítsük megérkezéseteket a közösségünkbe.

Szülői szerepvállalás

2023_11_18_MARTONA_BAZAR_0117

A Waldorf óvodák és iskolák különlegesek abból a szempontból, hogy szülői kezdeményezés hozza létre. Az intézmény működéséhez, fenntartásához és a pedagógia megvalósításához is nélkülözhetetlen a szülői közösség által nyújtott folyamatos, aktív támogatás és részvétel az intézmény életében. Bár lehet, hogy ezek a feladatok ijesztően soknak tűnnek, azonban csak így teremthetünk valóban olyan óvodát, iskolát és környezetet gyermekünknek, amilyet megérdemel, amire vágyunk, amiért idejöttünk. Felelősségvállalásunk összetett, az alábbi pontokban megkíséreljük összefoglalni.

Anyagi támogatásainkról

Iskolánk a hatályos jogszabályoknak megfelelően nem állami fenntartású köznevelési intézményként működik, melynek fenntartója egy közhasznú egyesület: a Szombathelyi. Waldorf Társas Kör Egyesület. Az egyesület alapfeladata az iskola fenntartása, működési feltételeinek folyamatos biztosítása. Működésünknek költségeit két fő forrásból fedezzük. Az egyik az államtól kapott normatív támogatás, a másik a szülői kör anyagi támogatása. Kisebb mértékben egyéb források, például adó 1 %-ából érkező felajánlások, pályázati támogatások járulhatnak még hozzá a bevételekhez. 

Az ide érkezőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy amikor nevelési-oktatási alternatívát keresnek, ez anyagi áldozatvállalással is jár. Ha több pénz jön össze, jobban tud működni az iskola, ha kevesebb, akkor kevésbé jól. A stabil költségvetési egyensúly fenntartásához egy szükséges minimumot azonban minden évben el kell érni, a költségvetés hiánya az intézmény létét veszélyezteti, a pedagógia megvalósításának ellehetetlenülését eredményezheti. Fontos segítség továbbá a szülők önkéntes munkája, mellyel jelentős költségektől mentesülhet az intézmény.

A fizikai környezetünk gondozásáról

WALDORF_TAVASZ_0012

Intézményünkben– miként más Waldorf-intézményekben sem – a szülői szerepvállalás nem merül ki a vállalt összegek befizetésében. Az iskola és az osztálytermek felszerelésével, éves karbantartásával a szülők nemcsak a fizikai értelemben teremtenek teret, megfelelő körülményeket az iskolai élet mindennapjaihoz, de az egyes munkákban való személyes részvételükkel hiteles példát is mutatnak gyermekeiknek. Szülői feladat a csoportszoba, az
osztálytermek augusztusi kifestésétől kezdve, azok berendezéseinek (pad, tábla, polc, festőállvány, stb.) előteremtése, folyamatos karbantartása és az intézmény épületének, udvarának gondozása, felszerelése, díszítése is. Az iskolai tanévben sokféle ünnepi időszak kíséri, tagolja és színezi mindennapjainkat. Az ünnepeink tartalmáról és azokkal kapcsolatos feladatainkról az iskola pedagógusai és osztálytanítóink a Szülői estek alkalmával időről időre tájékoztatnak minket.

A pedagógiai munka támogatása

A Waldorf iskolában a pedagógiai program megvalósulásához elengedhetetlenül szükséges, hogy a szülők együttműködjenek a pedagógusokkal. Az osztálytanító által tartott szülői estek lehetőséget biztosítanak arra, hogy a szülők tájékozódjanak a csoportban, az osztályban folyó nevelési munkáról, gyermekeik fejlődéséről, ezen kívül megbeszéljék az aktuális feladatokat. Az iskolában folyó pedagógiai munka igazán akkor lehet eredményes, ha a gyermekek számára a család és az intézmény azonos értékeket és üzeneteket hordoz.

Szülői estek

Minden hónapban egyszer az osztálytanító szülői estre várja a szülőket. Az est során a pedagógus összefoglaló betekintést ad arról, hogy milyen időszakot és hogyan él meg éppen a gyerekekkel, osztálytanítóként melyik epochát és milyen módon tartja. A legtöbb szülői esten a szülők maguk is lehetőséget kapnak átélni egyes feladatokat, gyakorlatokat, kipróbálni eszközöket, helyzeteket, melyekkel gyerekeik abban az időszakban rendszeresen találkoznak (pl festés, drámajáték, ritmikus gyakorlatok). Így számukra is élőbbé és érthetőbbé válik a Waldorf-pedagógia, – és nem utolsó sorban élvezetessé és izgalmassá a szülői est, mely a legkevésbé sem „szülői értekezlet”. Az est második felében a szülőknek alkalmuk van a csoportot, osztályt érintő kérdések felvetésére, illetve a pedagógusok és szülők megbeszélhetik az aktuális gyakorlati teendőket és tudnivalókat. Az est végén szót kapnak a feladatszervezők is. Közös szülői összejövetelek Előfordul, hogy egy-egy aktuálissá váló téma megvitatására az intézmény közös szülői estet szervez, ahova minden csoportból, osztályból várja a szülőket. Mivel személyes találkozásaink rendszerint az ünnepekre korlátozódnak, ahol értelemszerűen nem közügyeket tárgyalunk, érdemes részt venni ezeken a találkozókon.

Nagyon fontos a folyamatos párbeszéd és együttműködés az intézmény és a család között önmagad, gyermeked, családod érdekében! Hiszen ne feledd! Amikor intézményünk mellett döntöttél, nem csak gyermekednek, hanem önmagadnak is esélyt adtál arra, hogy az elfogadás, a tolerancia, az egymásra figyelés, a közösségi értékek útján járj, lépésről lépésre haladj elveszítettnek hitt értékek megtalálása, újratanulása felé.

Waldorf tanterv

Iskolánk 12 éves egységes, az államilag elfogadott Waldorf Kerettanterv alapján működő iskola, mely a jelenlegi törvényi szabályozás szerint egyben alapfokú művészeti iskola is.

A 12 évet hagyományosan három szakaszra bontjuk:


• alsó tagozat (1-4. osztály);
• középtagozat (5-8. osztály);
• felső tagozat (9-12. osztály).

Iskolánkban, ahogy hazai Waldorf iskolák mindegyikében, a 13. év szolgál arra, hogy a fiatalokat felkészítse az érettségi vizsgákra, az állami követelményeknek való megfelelésre. Fontos, hogy mielőtt a szülők iskolánkba íratják gyermeküket, tájékozódjanak a Waldorf tanterv és követelményrendszer jellemzőiről.