Perintparti Szó-Fogadó Szombathelyi Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
9 - 12. évfolyam
Célok és feladatok
A matematika tanításának a középpontjában a feladatmegoldás áll. Az a lényeg, hogyan oldunk meg egy feladatot, nem pedig a kapott eredmény. A feladatmegoldások szempontjából a következõ kiindulási pontok a legfontosabbak: a fantázia (indukció) az elsõ, majd a logikai következtetés (dedukció) a matematikatanítás második szakaszában.
A legfontosabb az, hogy a diákok gondolkodási képességét a széles körbõl induló megközelítésektõl a logikai következtetések levonásáig fejlesszük, és ezen túlmenõen elérjük, hogy bennük önbizalom és saját gondolkodásuk iránt bizalom ébredjen.
További cél, hogy képessé tegyük a diákokat a számítási módszerek alkalmazására mindennapi teendõik során, és megfelelõ alapismeretekkel lássuk el õket továbbtanulásukhoz.
A feladatok kiválasztásánál a különbözõ heurisztikus módszerek megjelenítése fontosabb, mint a szakterületekre (algebrára, függvénytanra…) való besorolás.
A tanulók gyakorolhatják a találgatási, próbálkozási, vizsgálat-variálási, és elmélet-felállítási képességüket. A megoldás kulcsának megtalálása érdekében lehet egyszerûsíteni a feladatot, így segít, ha analógiákat állítunk, vagy általánosítjuk a kérdést, hogy megsejtsük, melyik ötlet kecsegtet a legjobb eredménnyel.
A kreatív problémamegoldások nagy aránya miatt a matematika óriási jelentõséggel bír a diákok fejlõdésében, ebben az életszakaszukban is. Adott számukra a lehetõség, hogy saját gondolkodásmódjukra különbözõ nézõpontokból tekintsenek, kiindulópontokat keressenek, példákat, illetve ellenpéldákat válasszanak, szisztematikusan lefolytassanak egy kutatást és az eredményeket bizonyítsák. Megtanulnak analizálni, valamint feltételeket és feltevéseket értékelni.
Fontos, hogy a diákok átélhessék az egyetemes érvényesség bensõ meghódítását. Akkor örülnek a legjobban az eredménynek, ha azt elõbb megsejtették, kitalálták, majd azután be is tudták bizonyítani.
Mivel a gondolkodás „Énünk” tevékenységének egyik lényeges megnyilvánulása, a matematika egészen különleges lehetõségeket nyújthat a diákok belsõ fejlõdéséhez és tanulságos lehet önismeretük kialakulásában.
A geometriában, amely akár a fõoktatás matematikaepocháján belül, akár külön epochaként is megjelenhet,
· gyakorolniuk kell a gondolati átalakításokat a háromdimenziós térben.
· A diákoknak meg kell tanulniuk folyamatokban gondolkodni, át kell törniük, és fel kell oldaniuk a gondolkodási és érzékelési korlátaikat, ezáltal gondolkodásukba több mozgékonyságot és nyitottságot kell vinniük.
· A térbeli valóság ábrázolási módjait, mint a párhuzamosok merõleges és ferde vetületeit, az axonometriákat és a perspektívákat gyakorolják, és vizsgálják ezek mély értelmû, a célnak megfelelõ alkalmazását.
9. évfolyam
Óraszámok: évi 132 óra (6 epochahét: 60 óra + heti 2 szakóra: 72 óra)
Célok és feladatok:
A diákok számukra új területeken,( a kombinatorikában, esetleg a valószínûségszámítás kezdeti alapjaiban) megtapasztalhatják, hogy a gondolkodás a konkréttól az általánosításhoz vezet. Az egyenletek tanulmányozása, amelyet továbbfolytatunk és elmélyítünk, világos megoldási módjai által jó gyakorlóteret kínál a növekvõ logikai képességeknek. Emellett a periodikus számítási eljárások minden lehetséges formája, úgymint a felület- és térfogatszámítások, a diákokat fokozott gyakorlásra készteti.
A háromszög tanulmányozása során, egyszerû bizonyítási eljárások segítségével új törvényszerûségeket lehet felfedezni, amelyekhez a már tanultakat alkalmazzuk. A megközelítési mód analitikus, a konkréttól az általános felé, a mértani szerkesztéstõl annak bizonyítása felé halad. A geometriában a kúpszeletek szerkesztése - melyet egyébként már korábban megkezdhettek, és adott esetben késõbb még kiegészítésre kerülhet - lehetõséget biztosíthat arra, hogy a szerkesztési módok nagy száma által "koncentrált" fogalmakat találjanak, mozgékony elképzeléseket alkossanak, melyeket ugyanakkor szigorú törvényszerûség irányít. A vezérkör segítségével végzett szerkesztésekben (ellipszis, hiperbola) vagy a vezéregyenes segítségével végzett szerkesztésekben (parabola) elõször jelenik meg valamivel érthetõbben a végtelenség fogalma, ami a 6. osztály óta látensen jelen van. Hasonlóképpen kell eljuttatni a diákokat gyakorlatok által a tér három dimenziójának megragadásához. Kiindulópont lehet a kocka, amely áttekinthetõen képviseli a tér dimenzióit. A kockából megalkothatjuk a legkülönfélébb testeket. Lépésenként végrehajtott változásokat tartalmazó gyakorlatokkal kell a képzelõtehetséget mozgékonnyá tenni.
Ábrázolási módszerként a ferde metszést alkalmazzuk.
A diákoknak életrajzaikon keresztül az összes olyan személyiséget meg kell ismerniük, akiknek a szellemi eredményeivel foglalkoznak (pl. Pascal, Fermat).
Az irracionalitással és az összemérhetetlenséggel kapcsolatos periodikus számítási eljárások polaritásukban elõkészítik az aritmetika és a geometria egyesítését az analitikus geometriában (a 11. osztályban).
Ebben az idõszakban a matematikaórákon bevezethetjük a zsebszámológép használatát.
Az oktatási témák tárgyalása során a 9. osztály számára a "hogyan" a lényeges. Ez akkor sikeres, ha az életbõl vett konkrét példa kifejezõereje az általános törvényszerûséget átélhetõvé tudja tenni.
Javasolt témakörök:
ELEMI ALGEBRAI ISMERETEK ÉS KÉSZSÉGEK
A következõk átismétlésére kerül sor:
· A természetes számok, az egész számok és a racionális számok tartománya.
· Az oszthatóság szabályai, a legnagyobb közös osztó és a legkisebb közös többszörös.
· A prímszámok és számosságuk.
· A négy alapmûvelet polinomokkal (többtagú kifejezésekkel) és algebrai törtekkel.
· Négyzetre emelés és négyzetgyökvonás.
· Irracionális és valós számok.
· Egyenes és fordított arányosság alkalmazása a gyakorlati élet különbözõ területein (százalékszámítás, kamatszámítás,…).
Algebra
· Két- és három ismeretlenes lineáris egyenletrendszerek.
· Az osztály képességeitõl függõen: másodfokú egyenletek (a 10. osztályban is tanítható).
Kombinatorika
· Permutációk.
· Kombinációk
.
· Variációk.
· Esetleg: a valószínûség számítás alapelemei, a kombinatorikai kérdésfeltevésbõl kiindulva.
· Számelmélet elemei (különbözõ alapú számrendszerek, különös tekintettel a számítógépek alapszámrendszereként szolgáló kettes számrendszerre).
· Bizonyítás teljes indukcióval.
Binomiális tétel
· A binomiális együttható.
· A Pascal háromszög.
· A négyzetre emelés és a négyzetgyökvonás számítási eljárása, a köbgyök érintése.
· A számítások egyszerûsítésének elektronikus segédeszközök nélküli trükkjei, a binomiális tétel alapulvételével.
Leíró statisztika
· Statisztikai adatok gyûjtése, rendszerezése, különbözõ ábrázolásai .
· Statisztikai mutatók (aritmetikai átlag, medián, módusz) és szóródási mutatók (terjedelem, átlagos abszolút eltérés, szórás )
Algoritmikus számítási eljárások
· Lánctörtek és használatuk törtek egyszerûsítésére.
· Közelítõ törtek az aranymetszéshez (lásd még az irracionalitásnál).
· Esetleg: az euklideszi algoritmus a legnagyobb közös osztó és a legkisebb közös többszörös kiszámításához, gyakorlati példákon bemutatva.
Összemérhetetlenség az aritmetikában és a geometriában
· A számtartomány kiterjesztése az irracionális számokra.
· A végtelen lánctörtek használata a négyzetgyökvonás közelítõ eljárásaként.
· Esetleg: a Ö1 és Ö25 közelítõ értékének kiszámítása lánctörtek segítségével.
· A négyzet és a Ö2.
· Az egyenlõ oldalú háromszög és a Ö3.
· A szabályos ötszög és a Ö5.
· Az ötszög oldala képletének levezetése az ötszög átlójából.
GEOMETRIA
· Szögek és szögfajták ismétlése.
· A kerületi és a középponti szögek tétele.
· A háromszögek egybevágósága, hasonlósága, arányos felosztás.
· A háromszög nevezetes pontjai, az Euler-féle egyenes. A háromszög Feuerbach-féle köre.
· A magasság-és befogótétel.
· Területszámítások ismétlése és elmélyítése (háromszög, négyzet, téglalap, rombusz, paralelogramma, trapéz, deltoid, valamint terület-átalakítások).
· A körív, körcikk, a körlemez részeinek területe.
· Térfogatszámítások (kocka, téglatest, hasáb, gúla, henger, kúp, gömb).
· A másodrendû görbék tulajdonságai, érintõi és egyéb görbék (pl. Cassini-féle görbék, Descartes-féle görbék). (A 10. osztályban is tanítható).
· Síklapokkal határolt különbözõ testek ábrázolása (általában ábrázoló geometria epocha keretében).
· Ferde metszések.
· Platóni és archimédeszi testek.
· A szimmetria megragadásának gyakorlása az egyszerû platóni testek, úgymint kocka, oktaéder, tetraéder, dodekaéder, ikozaéder esetén, és kettõzésükkel.
· A belsõ térlátás gyakorlása a rajzolás elõtti feladatkitûzésre szolgáló ábrázolási gyakorlatok, valamint a térbeli összefüggések és a vegytiszta szerkesztési módok egymástól világosan elválasztott leírásai által.
· Egy egyszerû szabványírás kidolgozása.
· Az aranymetszés (alkalmazása az építészetben, a természetben és az emberben) (javasolt a 10. osztályban is foglalkozni vele).
Várható eredmények:
· A diákok ismerik az oszthatóság elemi tulajdonságait, s azokat egyszerû feladatokban alkalmazzák.
· Biztonsággal számolnak a valós számok körében.
· Képesek algebrai törtekkel a négy alapmûvelet elvégzésére.
· Az egyenletek és egyenlõtlenségek megoldásában eljutnak a paraméteres egyenletekig.
· Tudnak megoldani elsõfokú két és három ismeretlenes egyenletrendszereket.
· Képesek általánosítani, törvényszerûségeket felismerni.
· Tudnak megoldani feladatokat a kombinatorika körében/ permutáció, variáció, kombináció /.
· Ismerik a háromszögek nevezetes vonalaira és pontjaira vonatkozó tételeket bizonyításukkal együtt, s azokat alkalmazni tudják feladatok megoldásában.
· A négyszögek és a sokszögek területét ki tudják számítani.
· Ismerik a kúpszeleteket/ parabola, ellipszis, hiperbola /, mint mértani helyeket és képesek azokat megszerkeszteni.
10. évfolyam
Óraszámok: évi 132 óra (6 epochahét: 60 óra + heti 2 szakóra: 72 óra)
Célok és feladatok:
A diákokat "az ismeretektõl a felismerésig" kell elvezetni (R. Steiner). Ehhez széles gyakorlási területet kínál a trigonometria. A szögfüggvényekben a diák teljesen új kapcsolatszerkezetet, és az abból eredõ gyakorlati hasznot fedezi fel. A matematikai számítások alkalmazásának gyakorlatiasnak, életszerûnek kell lennie. Ezt biztosítják a fizika által nyújtott párhuzamok is (koszinusz tétel a statikában, parabola a hajításnál), valamint a földmérési-gyakorlat). Ebben pontosságot tanulnak; nem a tanár, hanem az eredmény korrigálja a fiatalokat.
Ugyancsak megismerik a diákok az ortogonális vetületek különös jelentõségét. A képalkotás különbözõ lehetõségei alkotják a vizsgálódások kiindulópontját. A perspektívára támaszkodva kerülnek rajzos formában feldolgozásra a térbeli vetítések, valamint a projektív geometria elemei.
A számítási eljárások áttekintésére kerül sor, amely a logaritmus fogalmának feldolgozásában csúcsosodik ki.
A zsebszámológép használata gyakoribbá válik.
Az egyenleteknél legkésõbb most foglalkozunk a másodfokú egyenletekkel, valamint kifejtjük a különféle megoldási módszereket és képleteket.
Javasolt témakörök:
ALGEBRA
Másodfokú egyenletek
· Másodfokú kifejezések teljes négyzetté alakítása, a másodfokú egyenlet megoldó-képletének levezetése.
· A megoldó képlet alkalmazása.
· Viète formulák, a másodfokú egyenlet gyöktényezõs alakja.
· A diszkrimináns jelentõsége.
· Esetleg: elsõ és másodfokú egyenlõtlenségek.
· A másodfokú függvények és transzformációi. A négyzetgyök függvény.
Racionális és egész szám kitevõjû hatványok, logaritmusok
· A hatványozás mûveleti tulajdonságainak ismétlése.
· A 2 és a 3 hatványai.
· A hatványkitevõk tartományának kiterjesztése a racionális, az egész, és a valós számokra.
· A négyzetgyök és mûveleti tulajdonságai. Az n-edik gyök fogalma.